BLA BLA BLA

JUŻ NIEDŁUGO NOWA ODSŁONA: CIĄŻA PO CZESKU, CZESKIE CHYBY czyli CZEGO NIE MÓWIĆ W CZECHACH, JAK ŻYĆ NA CO LICZYĆ A NA CO NIE.

środa, 6 marca 2013

CIĄŻA PO CZESKU czyli JAKIE MAM PRAWA

     Jeszcze tylko 12 tygodni i 3 dni w pracy (zadeklarowałam, że jeżeli będzie to możliwe chciałabym pracować do końca maja). Potem już tylko czekanie na Małego...
     Ponieważ po roku mojej przygody w czeskim biurze, pracodawca mnie docenił i zaproponowano mi awans oraz masę innych rzeczy, zapewniając mi w ten sposób cały wachlarz świadczeń, postanowiłam się dokładniej zapoznać z przepisami, którym będę podlegać*.
     
Jakie mam prawa:

     Mateřská dovolená - urlop macierzyński przysługuje mi w wymiarze 28 tygodni, mogę go rozpocząć już 6 tygodniu przed planowanym porodem jednak nie wcześniej niż na początku 8 tygodnia przed tym terminem. Tu jest pewien myk - jeżeli urodziłabym dziecko przed terminem czyli w okresie tych 6 tygodni, urlop liczy mi się normalnie i nadal mam 28 tygodni. Jednak gdy nie wykorzystam przysługującego mi przedporodowego wolnego z jakichkolwiek przyczyn (chociażby dlatego, że chcę pracować i tu jestem stratna) zostaje mi to "obcięte" i po przyjściu na świat Lokatora będę miała 22 tygodnie do wykorzystania.
     Podczas urlopu będzie mi wypłacane 70% pensji brutto z ostatnich przepracowanych 12 miesięcy albo jak ktoś woli prościej 70% średniej miesięcznej pensji brutto jeszcze nieco zredukowanej

     Rodičovská dovolená - urlop wychowawczy trwa nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 3 lat. Może z niego korzystać mama po ukończeniu urlopu macierzyńskiego jak i tata po urodzeniu dziecka (również do ukończenia przez dziecko 3 lat) lub co najciekawsze mogą oboje rodzice korzystać z tego przywileju równocześnie! Co więcej nie muszę ani w całości, ani od razu "wybierać" tego urlopu-przed ukończeniem przez dziecko trzech lat-na życzenie pracodawca ma obowiązek udzielenia mi ponownie tego urlopu.


     Rodičovský příspěvek - zasiłek wychowawczy prawo do tego zasiłku ma rodzic, który opiekuje się całodziennie dzieckiem do 4 roku życia lub do momentu wypłacenia na podopiecznego kwoty zasiłku w wysokości 220 000 Kč (jest to jedna kwota dla wszytskich - zapis obowiązuje od stycznia 2012r.) Wysokość takiego zasiłku wynosi 70% dziennej podstawy od 7 600 do 11 500 kč miesięcznie (nie więcej jednak niż 11 500 kč)
     Świadczenie jest wypłacane rodzicowi, który złożył taki wniosek. Wysokość wypłacanego świadczenie może być zmieniona jednak nie wcześniej jak po upływie 3 kolejnych miesięcy, podczas których nastąpiła wypłata. Przykład minimalnego i maksymalnego okresu, podczas którego wyczerpiemy tą kwotę:

źrógło: www.penize.cz/kalkulacky
Istnieje też kilka warunków gdy kwoty te są wypłacane w różnych wysokościach przez okres różnych miesięcy ale mnie to już nie dotyczy. 
Sama określę okres czasowy przez jaki będę czerpać tą formę urlopu... o ile się zdecyduję.
Na wielu stronach dostępne są kalkulačky m.in. finance.cz, penize.cz, które szybko wyliczą szacunkową kwotę. Należy jedynie pamiętać aby była to strona zaktualizowana na rok 2013.

     Gdybym była w Polsce to mogłabym liczyć na dłuższy urlop macierzyński z drugiej strony nie jestem zwolennikiem zbyt długiego siedzenia w domu poza tym gdybym tam była....nie mogłabym liczyć na takie świadczenia jakie mam tutaj. Co jeszcze ciekawe na urlopie wychowawczym mogę podjąć pracę i to nawet u innego pracodawcy nie zrywając swojej dotychczasowej umowy ale respektując jej zapisy np. o zakazie konkurencji, ochronie danych itp.


* zainteresowanym podaję gdzie szukać u źródeł:)
 
Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce 
Část druhá - Pracovní poměr

Hlava VII: Pracovní podmínky žen a mladistvých
 
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění 
Část třetí - Dávky
Hlava IV: Peněžitá pomoc v mateřství


Zákon č. 117/1995 Sb. Zákon o státní sociální podpoře
Hlava V: Rodičovský příspěvek


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz